Lars Tirsbæk

Når man uddanner lyddesignere, kommer man ikke uden om at skulle undervise de studerende i Pro Tools. Pro Tools er, specielt inden for post produktion til film, standarden i branchen. Udover Pro Tools, laver Avid også nogle controllere som bruges af mange professionelle lyddesignere. Derudover har Avid nogle produkter som det er svært at komme udenom, når man gerne vil arbejde med immersiv lyd og professionel indspilning af musik.

Pro Tools

Pro Tools er en DAW som har været med helt fra begyndelsen, da man begyndte at optage lyd på computere, frem for på bånd. Pro Tools, markerede sig ved at gå forrest i udviklingen, og de formåede i gennem en årrække at etablere sig som den foretrukne software i både musikindustrien og film(lyd) industrien. En af fordelene ved Pro Tools var, og er stadig i nogen grad, at det er bundet op på dedikeret hardware med indbygget DSP krafter. Samspillet mellem Pro Tools og dette hardware betød at man kunne ting, som på daværende ikke var muligt med en computer alene. I dag er computerne så kraftige at hardware med ekstra DSP krafter i mange sitiuationer er unødvendige. Men der findes stadig sitiuationer hvor det gør en forskel.

Pro Tools bliver konstant udfordret af andre DAWs, men det er tydeligt at Pro Tools inden for forskellige dele af branchen stadig er standarden, og der skal heller i herske nogen tvivl om at Avid er nogle af dem der går foran når der skal udvikles ny teknologi, eksempelvis implementering af Dolby Atmos.

På Sonic College underviser vi i Ableton live og Pro Tools . Dette gør vi da vi ved at vores studerende med disse værktøjer i hånden, vil kunne løse størstedelen af de opgaver de vil blive stillet.

Når de studerende er på Campus, har de adgang til en server hvorpå der er licenser til Pro Tools Ultimate, som er den ”store” version af Pro Tools. Dette foregår via netværket hvor vi har en netværksbaseret licensserver.

Controllere fra AVID

AVID overtog for år tilbage Euphonix, som var et meget respekteret firma der lavede mixere og kontrollere. I den forbindelse kom Avid op i en liga med deres controllere, der har betydet at deres controllere efterhånden er blevet standarden i specielt Post Produktions studierne til filmlyd.

Dette hænger også sammen med at man ikke længere nødvendigvis har brug for en traditionel mixer. Pro Tools kan løse de opgaver mixeren tidligere løste, og derfor har man ”kun” brug for en controller.

Vi har på Sonic College købt en S4 kontroller med et joystick modul og display moduler. Det er en super dejlig controller, som man hurtigt kan lære at bruge til basale opgaver, og hvis man vil dykke rigtig ned i den, har den nogle funktioner som er super smarte når man eksempelvis arbejder i Dolby Atmos.

Vi har udviklet nogle templates, så den nærmest fungere som en traditionel mixer med sends til runmklange, eqs og dynamics. Det er super nemt at bruge og man kommer hurtigt frem til nogle brugbare resultater, uanset om man arbejder i stereo eller om man skal lave et full scale Atmos mix.

Interfaces og DAD

Vi har også købt nogle interfaces hos Avid. Deres MTRX er interface og routing enhed i begge vores Atmos rum. MTRX’en har uendelige muligheder og er designet så den er modulær, det betyder at man kan indsætte forskellige kort i den og få de I/Os man har brug for. I vores Home Entertainment Atmos lokale bruger vi den både som AD og DA. Det er nogle af de bedste convertere på markedet. Men de er også lavet i Danmark. For med til historien om MTRX hører fraktisk, at det er et Dansk produkt. Alle MTRX endhederne bliver produceret og samlet i Danmark hos DAD som er en del af NTP.