Katrine Langerhuus Vendelbo

28-årige Josefine Skov er vild med lyd – og god til lyd. Blot 11 måneder efter hun er blevet færdig med professionsbacheloren i medie- og sonokommunikation på Sonic College i Haderslev vinder hun en Ekko Shortlist-pris for “Bedste Lyddesign 2019” til gyserfilmen “Nøcken”.

Josefine Skov med sin Ekko Shortlist-pris

Josefine Skov med sin Ekko Shortlist-pris. Foto: Filmmagasinet Ekko

Josefine står oppe på scenen. I en fyldt sal og badet i spotlys. Nu skal hun sige tak for den pris, som hviler i hendes urolige håndflader.

–Jeg havde på en måde slet ikke regnet med det. Selvfølgelig er det en sandsynlighed, når man er nomineret. Men det kom bag på mig. Og det føltes så surrealistisk. Det gør det stadig, siger Josefine og tænker tilbage på den aften, tilbage i december, hvor hendes karriere tog et gevaldigt skridt i den rigtige retning, før den egentlig rigtigt var begyndt.

Josefine har vundet en Ekko Shortlist-pris for bedste lyddesign. Det er filmmagasinet Ekkos eget awardshow, som hylder både unge filmtalenter og garvede filmfolk. Hun har vundet prisen for hendes “dragende og skrækindjagende lydunivers” i gyserkortfilmen “Nøcken”. Og dét forholdsvis kort tid efter hun blev færdig med uddannelsen til lyddesigner på Sonic College i Haderslev.

Lyd giver liv

I al film har lyden en vigtig rolle. Den er med til at understøtte fortællingen, men i gyserfilm kan den også være med til at skræmme seeren. Nogle gange endda så meget, at seeren må skrue ned for uhyggen ved at skrue ned for lyden.

–Jeg synes, det er så spændende, hvordan man kan bruge lyden til at skabe et ekstra lag af indlevelse. Og hvordan man kan påvirke folks følelser i den ene eller anden retning. Men som lyddesigner handler det selvfølgelig også om at skabe en lyd, som ikke stjæler fokus fra historien. Lyden skal sætte en stemning, men det skal ikke være noget, som seeren tænker over imens.

I “Nøcken” har Josefine fundet den rigtige lyd. En lyd, som har skabt den helt rette stemning, men som stadig har skilt sig ud. Det er prisen i sig selv et bevis på, for blandt de nominerede er erfarne folk fra filmbranchen. Folk, som har arbejdet med på film som “Kapringen”, “Steppeulven” og “Før frosten”. Og som har Robert-nomineringer i ryggen.

–Det er helt vildt. Og en stor anerkendelse, siger Josefine og fortsætter:

–Jeg har virkelig også brugt lang tid på arbejdet med “Nøcken” og synes også selv, resultatet er blevet godt. Men bare dét at blive nomineret sammen med så dygtige mennesker, det er ret overvældende.

Nyuddannet – og erfaren

Selv blev Josefine færdig med sin professionsbachelor i medie- og sonokommunikation i januar 2019. Men med sig har hun taget vigtige læringer. Uddannelsen har givet hende mulighed for at specialisere sig inden for den type lyd, som hun brænder for. Lyd til medier – og særligt film. Den fik hun også stiftet bekendtskab med i sin praktikperiode, hvor hun fulgte lyddesigneren Morten Green. Her var hun blandt andet med til at lave atmosfærelyde til krimifilmen “Journal 64”. Og under et valgfag har hun kastet sig ud i at lave både musik og lyddesign til animationsfilmen “City of Memories”.

–Det fik jeg rigtig meget ud af. Det fede ved animationsfilm er, at det tit er nogle universer, som ikke findes i virkeligheden. Ligesom med gyserfilm. Der kan være nogle overnaturlige ting, som kan være sjove og interessante at arbejde med og få frem i lyden.

Selvom studiet har givet hende gode muligheder for at lege med lyden, har hun også selv lagt en masse fritid i det.

–En stor del af det er også, at man selv tager ansvar for, hvad man lærer. På studiet fik jeg et praktisk fundament, men så handler det om at øve sig og få noget rutine. Derfor har jeg også arbejdet på nogle film ved siden af mit studie. Og på Sonic College er der faciliteterne til at arbejde på egne projekter – blandt andet et stort lydstudie.

Josefine Skov i hendes hjemmestudie

Josefine Skov i hendes hjemmestudie

Uddannelse og udvikling

Josefine er dog ikke færdig med læringsdelen. Hun vil bygge ekstra lag på. Derfor er hun lige nu ved at tage en kandidat i filmkomposition på Syddansk Musikkonservatorium, mens hun samtidig arbejder freelance med blandt andet musik og lyddesign til podcast og film og som underviser i elektronisk musikkomposition hos “Strøm Til Børn”.

Men nu har hun et fysisk bevis – et, som minder hende om, at hun nok skal klare den. For på hendes hylde dedikeret til filmkunsten, lige der ved siden af yndlingsfilm som “Mulholland Drive”, “Apocalypse Now” og “No Country for Old Men”, står hendes sorte statuette. Ekko Shortlist-prisen.

–Det er meget fedt at kunne kigge på den en gang imellem og blive husket på, at man har fået den anerkendelse. Specielt, hvis jeg synes, det er lidt svært og tænker: ‘Uuh, det er udfordrende, det her’, siger hun og griner lidt, inden hun fortsætter:

–Så kigger jeg på den og tænker, at det nok skal gå.